Thursday 13 June 2013

misi menawan puncak Broga

Peak Of Broga Hills
di kaki bukit Broga
Pada cuti sekolah pertengahan tahun dibulan jun2013 . kali ini abang menyatakan hasratnya untuk mendaki bukit Broga. Tanpa perancangan yg panjang aku menetapkan esok hari , iaitu pada hari selasa, kerana mungkin orang kurang dan memudahkan untuk mendaki.
kami yang pertama kali ingin menawan puncak broga ini tidak menjangkakan kesukaran untuk sampai kepuncak dan tiada persiapan rapi dari segi mental fizikal serta tanpa sebarang alat sokongan .
tepat jam 7 pagi kami bertolak dari rumah untuk ke kaki bukit broga yang cuma terletak kira kira 20 minit perjalanan. Setiba di kaki bukit broga kami memakir kereta ditapak meletak kereta dengan bayaran RM 2 utk sekali masuk.jika pada hari cuti umum atau cuti hujung minggu tempat parking agak penuh.pengusha parking kereta ini yang juga tuan punya ladang kelapa sawit ini , bertambahlah rezekinya kerana secara kebetulan 4 atau 5 tahun kebelakangan ini , bukit broga ini tersenarai dalam lokasi perlancungan popular di semenyih.
laluan peringkat awal
pendakian yang pada mulanya kami menjangkakan mudah adalah meleset . awal2 lagi kasut angah terkopek tapak kasut nya, ini baru permulaan pendakian telahpun mula dirasakan kesukaran.trek lalauan pula agak mencabar sedikit demi sedikit, peluh mula membasahi baju dan sepanjang pendakian kami berselisih dengan kumpulan yg pulang kerana mereka tekah mendaki seawal subuh . memandangkan laluan agar sukar kami tidak berani untuk mendaki di waktu cuaca gelap ditambah dengan adik yang cuma memakai selipar juga turut serta . dalam perjalanan kami terserempak dengan ular tedung selar yang sudah mati di bunuh, pengunjung perlu berhati2 kerana di sini menjadi habitat ular yg mendiami kawasan bawah terutama di ladang kelapa sawit ini.
untuk mendaki keatas puncak peringkat paling mencabar ialah di pertengahan perjalanan kerana trek laluan terlalu curam, bagi yang pertama kali mungkin mengejutkan kerana melihat ketinggian bukit ini seakan2 mendaki di puncak gunung kinabalu yang memerlukan berpaut pada tali . keselamatan pendaki juga adalah tanggung jawab sendiri dan kami tidak mengambil risiko, adik yang masih kecil terpaksa tunggu di bawah bersama angah yang akhirnya berkaki ayam kerana kehilangan kedua2 belah tapak kasutnya.
trek yang curam memerlukan tali untuk naik keatas
yang lain masih bersemangat menereruskan pendakian sehingga ke puncak , abang dan along..mama yang berbekalkan semangat akhirnya berjaya juga sampai dipuncak dengan muka ala2 pucat kerana kekurangan oksigen, kerana oksigen makin kurang bila kita berada ditempat yang lebih tinggi. Untuk sampai kepuncak pertama ini mengambil masa kira kira 15 minit.trek yang curam ditambah dengan debu pasir yang licin agak menyulitkan pendaki yang tidak cukup bersedia dengan stamina . memandang kan cuaca sekarang kering trek ini di litupi debu halus dan agak mencomotkan pakaian pendaki.
pemandangan yang indah dari puncak Broga
satu kepuasan apabila sampai ke puncak kerana melihatkan pemandangan dari puncak yang sungguh indah .syukur kepada illahi kerana menganugerahkan alam yang indah ini untuk dinikmati.dari puncak ini luas mata memandang dan ada berberapa puncak yang lebih landai .terdapat 3 aras untuk di daki dan ada satu lagi puncak iaitu puncak tok wan yan jarak nya kira 45 minit lagi perjalan dan pendakian untuk kepuncaknya. cuaca mentari mula menyinarkan bahangnya dan kami berada kira kira 15 minit sahaja di atas dan terasa puas kerana selama ini cuma mendengar cerita dari rakan2 sahaja , dan kali ini kami merasai sendiri pengalaman sampai kepuncak. apapun agak terkilan kerana angah dan adik gagal menawan puncak broga kali ini kerana masalah kasut, dan menyimpan azam untuk kembali semula ke BROGA HILLS ini nanti


Hai!
Hasilkan laman web anda seperti mana yang saya lalukan.
Ianya mudah, dan percuma.
AD

No comments:

Post a Comment