Thursday 13 June 2013

Jepun Negara Matahari Terbit

Disneyland of Tokyo Japan
musim luruh daun mula kekuningan dan ada pokok yang sudah togel
Pada tahun 1995 aku berpeluang ke jepun . nak pergi sendiri ..mmm susah sikit ..tapi ini lah peluang aku untuk merasa ke negara matahari terbit semasa berkhidmat dengan sebuah syarikat jepun di malaysia. tujuan aku dihantar kesana adalah untuk new model develoment untuk company jepun itu iaitu Hitachi Air cond yang mengeluarkan penyaman udara bilik dengan teknologi baru ketika itu .
jadi peluang ini juga aku ambil untuk mengenal budaya kerja dan adat , serta kehidupan orang jepun. nasib aku agak baik kerana berpeluang mengunjungi rumah berberapa keluarga  jepun dan merasai sendiri adat budaya dan makanan mereka.
budaya kerja orang jepun dan teknologi yang ada pada ketika itu , memang kita tertinggal lebih kurang 15 tahun kebelakang. walau bagaimana pun adat budaya kehidupan mereka tidak jauh beza dengan masyarakat timur yang lain , saling menghormati antara satu sama lain.
cuma cara mereka menghormati tetamu dengan cara menundukkan kepala amat aku puji. Tak kira siapa kepala akan ditundukkan tanda hormat sambil mengucapkan Haitt !!!.
Aku juga di jemput kebertandang di rumah seorang kakitangan hitachi ditochigi iaitu Hashimoto San. keluarganya menerima kami dengan penuh hormat dan mereka juga cuba  menyediakan masakan malaysia iaitu masakan kari ala jepun. Mereka faham kami orang muslim dan sedaya upaya mendapakkan makanan halal dari pusat islam yang terdapat diTochigi ini.

kebetulan masa kami berada di sana adalah musim luruh dan cuaca agak sejuk dan kadang2 sampai mencecah 5 darjah celcius .Pada cuti minggu berikutnya kami di bawa oleh rakan kerja warga hitachi untuk mendaki Ohira yama...YAMA bermaksud Gunung dalam bahasa jepun.di  sini kami mendaki melalui trek yang juga boleh dilalaui oleh kenderaan , tetapi untuk lebih mencabar kami berjalan kaki untuk sampai kepuncak. ramai juga pengunjung kemari untuk beriadah di hujung minggu. penat juga untuk ke puncak tetapi dengan cuaca yang dingin tiada peluh yang keluar dan aku mengenakan tiga lapis baju dan 2dua lapis seluar untuk mengurangkan rasa sejuk.
nak bergambar pun kena panjat tinggi sikit sebab orang terlalu ramai
pada hari cuti yang lain aku juga berpeluang mengunjungi Disneyland of Tokyo yang mempunyai permainan yang sangat canggih di dunia pada ketika itu. dan tiket masuk jika dikira dengan RM ialah 140 seorang. tetapi pengunjung punyalah ramai dan kami menaiki bullet train dari tochigi ke tokyo seawal jam 4 pagi untuk mengelakkan beratur panjang di kaunter tiket. Terdapat juga pengunjung dari malaysia yang kami temui di dalam Disneyland ini .

Satu keseronokan dan kepuasan merasai pengalaman di sini dengan berbagai permainan yang menarik. Budaya kerja mereka yang tekun dan kejujuran masyarakat jepun memang menjadi satu trademark mereka dan perkara ini yang boleh dipraktikkan oleh semua rakyat malaysia jika ingin setanding dengan mereka. Sayonara ..mata aiemasho.
suasan musim luruh di Tochigi Japan..cantik dan bersih
Hai!
Hasilkan laman web anda seperti mana yang saya lalukan.
Ianya mudah, dan percuma.
AD

No comments:

Post a Comment